Dina förutsägelser påverkar hur du agerar

Våra förutsägelser i olika situationer kan göra att vi undviker att hävda oss själva även i situationer när vi får komplimanger. Vi kan pröva dessa förutsägelser i beteendeexperiment, vilket både sätter oss i kontakt med sådant som är viktigt och gör det möjligt för oss att formulera mer hjälpsamma förutsägelser om vad det innebär att ta emot en komplimang.

Negativa förutsägelser om komplimanger

Samma sak gäller för situationer där vi får komplimanger, som för många andra situationer som du får jobba med i det här materialet. Här är några av de hindrande förutsägelser som vi kan ha i situationer där vi får beröm eller uppskattning:

  • ”De menar det inte egentligen. De försöker bara vara trevliga.”
  • ”De är inställsamma.”
  • ”De är ute efter något.”
  • ”Om jag tar emot komplimangen betyder det att jag är högfärdig.”
  • ”Om jag tar emot komplimangen tror de att jag är fåfäng.”
  • ”Det är alldeles för pinsamt för att jag ska kunna säga något tillbaka.”

Dina egna negativa förutsägelser om att ta emot komplimanger

Kan du identifiera några andra hindrande förutsägelser som du har, som gör det svårt för dig att hävda dig själv och ta plats när du tar emot komplimanger? Skriv upp dem här:

Hindrande antaganden om att ta/ge komplimanger (PDF)

Exempel på hjälpsamma förutsägelser

Här är några hjälpande förutsägelser som du kanske samtidigt har, som du kan använda för att balansera dina hindrande förutsägelser. Med beteendeexperiment kan du pröva dina negativa förutsägelser i situationer som tidigare har varit svåra för dig, och på så sätt göra allt fler hjälpsamma och realistiska förutsägelser som ger dig möjlighet att hävda dig själv.

  • ”Komplimangen kan vara äkta.”
  • ”Även om de bara försöker vara vänliga så är det en positiv sak och jag vill svara på ett lämpligt sätt.”
  • ”Om jag inte tar emot komplimangen kommer jag att få den andra personen att känna sig obekväm.”
  • ”Om jag tar emot komplimangen kan jag få den andra personen att också må bättre.”
  • ”Även om jag tar emot en komplimang på ett vänligt sätt behöver jag inte hålla med om den helt och hållet.”
  • ”Om jag börjar att tro på en del komplimanger kommer jag inte känna mig lika dålig längre.”
  • ”Att jag tar emot en komplimang betyder inte att jag är uppblåst eller tror att jag är bättre än andra. Om så vore fallet skulle jag ju redan ge mig själv massor av komplimanger!”
  • ”Människor ger komplimanger av massor av olika skäl. Det är inte lönt att slösa tid på att undra varför någon gjorde det mot mig. Jag vill uppskatta det faktum att någon tog sig tid att säga något snällt till mig!”
  • ”Jag har lika mycket rätt till komplimanger som någon annan.”

Egna exempel på hjälpande förutsägelser

Kan du hitta några fler förutsägelser utifrån egna erfarenheter, som kan hjälpa dig att hävda dig själv i tuffa situationer? Använd dem (eller några av de ovanstående, som du tror på) för att balansera de negativa, hindrande förutsägelserna.

Hjälpande antaganden om att ta/ge komplimanger (PDF)

Fortsätt arbeta med beteendeexperiment

Fortsätt att genomföra beteendeexperiment för att i praktiken hitta egna bra anledningar hävda dig själv konstruktivt när ger och tar emot komplimanger. Kanske märker du att du har svårt att tro på att dina nya beteenden kommer att fungera över tid. Det är helt normalt. Du har förmodligen tänkt dina gamla tankar och utfört dina säkerhetsbeteenden väldigt länge, så att de numera kommer helt automatiskt för dig. Det kommer ta lite tid innan det nya handlandet och dina nya beteenden blir lika automatiserat och självklart som det gamla har varit. Fortsätt öva så kommer det att automatiseras.

Planera och genomför ett beteendeexperiment (PDF)

Exempel: Planera och genomför ett beteendeexperiment (PDF)